درد دل با خدا/بهترين دوست شما كيست‌؟
*عاشق خدا*
سکوت راحت ترین عبادت است(امام علی)

   استاد مي‌‌گويد: يك اقدام. يك سجده كنيد و سه كلمه بگوييد: يا رفيق، يا شفيق، يا حبيب. «خدايا من مي‌‌خواهم رفيق من باشي، خدايا مي‌‌خواهم بهترين دوست من باشي» و چون سجده كردي، خداوند به شما تواضع مي‌‌دهد، چون تواضع پيدا كردي خداوند به شما عزت مي‌‌دهد، مثلا يك دوست خوب نصيبتان مي‌‌كند. خداوند با همان يك سجده به شما توفيقاتي مي‌‌دهد كه مي‌‌توانيد بهترين استفاده را از آن ببريد.
    پرسشي كه در سال‌هاي اخير شديدا ذهن‌‌ جوانان را درگير كرده اين است: لذت گناه كردن چرا شيرين است؟ در هزاره سوم، ماهواره، اينترنت، چت كردن، فيلم‌ها، با دوست بيرون رفتن و سرانجام اين‌كه هميشه به نظر مي‌‌آيد گناه كردن از ثواب كردن شيرين‌تر است. چه كاري بايد انجام داد تا بتوان جاي اين دو رفتار را عوض كرد؟
    استاد در پاسخ به اين پرسش مي‌‌گويد: كسي كه گل مي‌‌خواهد، از خارش نمي‌‌ترسد. من قبول دارم كه گناه كردن شيرين است اما شيرين‌تر از آن، اين است كه انسان، مطيع آن معلم حقيقي باشد. اگر مطيع او باشي، خداوند به تو گل هديه مي‌‌دهد، براي اين‌كه توانستي بر نفست غلبه كني.
    اجازه بدهيد برايتان مثالي بزنم؛ فردي احكام را رعايت نمي‌‌كند، مي‌‌رود مشروب مي‌‌خورد و گناه مي‌‌كند و اين گناه به نظرش شيرين هم هست چرا كه مي‌گويد عالم مستي هم براي خود دنيايي دارد. فكر مي‌‌كنيد بعدش چه اتفاقي مي‌‌افتد؟ خب، آنقدر بخور تا سرانجام سيروز كبدي بگيري. يك كبد بايد عوض كني 250 ميليون تومان، آن هم بايد بروي اتريش، آن هم براي دو سال زنده هستي، به پنج سال هم عمرت كفاف نمي‌‌دهد.
    از استاد مي‌‌پرسيم: پس چه كار بايد بكنيم تا لذت گناه را به تلخي تبديل كنيم؟
    مبارزه با نفس. شديدا مبارزه كنيم و از خداوند بخواهيم «خدايا به تو پناه مي‌‌برم از وسوسه‌هاي شيطاني» و به خداوند پناه ببريد.
    
    رفتار لذتبخش شيطان
    از استاد مي‌‌پرسيم: چرا بعضي از زمان‌ها شيطان براي ما زيباتر، شنيدني‌تر و ديدني‌تر است؟ چرا خداوند كاري نكرد كه شيطان براي ما لذتبخش نباشد؟
    استاد مي‌‌گويد: در پاسخ به اين پرسش بايد اشاره داشته باشم كه اتفاقا اين خوب است چرا كه اختيارات انسان مشخص مي‌‌شود. شما كه اختيار داريد، اگر از اين اختيارات خوب استفاده كرديد، فرد موفقي هستيد. شما اختيار داريد كه با اتومبيل‌تان باسرعت حركت كنيد، آن‌گاه با دو نفر عابر پياده هم برخورد مي‌‌كنيد و آنها را از بين مي‌‌بريد اما از طرفي اختيار داريدآهسته هم حركت كنيد. مي‌‌خواهم بگويم خداوند اين اتومبيل را داده است. خودت و فرمان آن، پدال، گاز، ترمزش و در نهايت كنترلش دست خود شماست. «نفس» هم به همين شكل است؛ يعني نفس را هم بايد كنترل كرد. اگرآهسته حركت كند و حق كسي را ضايع نكند، خداوند هم همان لذتي را كه از گناه مي‌‌خواهد بدهد، بهترش را در اختيار بنده خود قرار مي‌‌دهد، مثلا اگر شما چهره‌اي بسيار زيبا ديديد و توانستيد نفستان‌راكنترل كنيد، خداوند هم، زني به شما مي‌‌دهد بسيار زيبا و با فطرت پاك كه در آرزويش بوديد. زني به شما مي‌‌دهد كه در كنارش آرامش داشته باشيد، يا آن فرد مشروب‌خوار كه پس از مدتي، خوردن مشروب برايش عادي مي‌‌شود اما مي‌‌بينيم كه خداوند سركه را هم مقابل انسان قرار داده است خداوند مي‌‌گويد: پس از غذا يك قاشق سركه بخوريد تا كلسترول بدنتان تنظيم شود تا ضمن هضم غذا از بيماري هم در امان بمانيد و بدني سالم داشته باشيد. پس براي مقابله با شيطان بايد بر نفس خود غلبه كنيم و آن را در كنترل عقل درآوريم.
    
    
    خواب راحت
    يكي از مشكلات جامعه امروز اين است كه افراد نمي‌‌توانند شب به راحتي بخوابند يا به عبارتي براي يك خواب راحت، آرامش ندارند. علت آن چيست؟ بارها ديده شده كه خيلي‌ها براي خوابيدن، قرص مي‌‌خورند تا راحت بخوابند. علت اين استرس و اضطراب چيست؟
    استاد در پاسخ به اين پرسش مي‌‌گويد: آيه‌اي است در قرآن كه «غافل نشويد از ياد خداي رحمان».
    با تفكر در اين آيه متوجه خواهيم شد كه هركسي از خداوند رحمان روي برگرداند، نماز نخواند و قرآن را رها كند، اسير مسائل متافيزيكي منفي مي‌‌شود مثل جادو، فال، جن و جن‌زدگي. پناه بردن به اين افكار و تخيلات منفي و افكار مزاحم باعث مي‌‌شود كه انسان نداند چه كند و افكار زيادي به سوي انسان در ساعات تنهايي كه همان در زمان خواب است، هجوم مي‌‌آورند. از اين رو، شب كه مي‌‌خواهيد بخوابيد، قرآن تلاوت كنيد.
    رسول خداوند (ص) فرمودند: اگر مي‌‌خواهيد هر شب تمام قرآن را بخوانيد، مي‌‌پرسند: يا رسول خدا مگر مي‌‌شود در يك شب تمام قرآن را خواند؟ رسول خداوند (ص) مي‌‌فرمايند: اگر شب كه مي‌‌خواهيد بخوابيد، وضو بگيريد و سه بار سوره توحيد را بخوانيد، به مانند اين است كه كل قرآن را تلاوت كرديد.
    چه زيبا فرمودند پيامبر اعظم (ص) : زماني كه قل هوا... احد را مي‌‌خواني و زماني كه ا... صمد را مي‌‌گوييم يعني خدا بي‌نياز است، در واقع در حال شكرگزاري خداوند هستيم. خدايي كه ما را وارد اين گلستان و اين باغ زيبا كرد تا گل بچينيم. صلوات فرستادن حتي در زمان خواب نزد خداوند محبوب است. به طور حتم ديده‌ايد زماني كه فرد عصباني مي‌‌شود و پرخاشگري مي‌‌كند، اطرافيان مي‌‌گويند صلوات بفرست. اگر افراد در زمان عصبانيت سكوت كنند و صلوات بفرستند، به آرامش مي رسند. نور و رحمت و بركتي در صلوات فرستادن است كه همه از آن شاد مي‌‌شوند، پس خواب راحت با وضو گرفتن، صلوات فرستادن و سه بار خواندن سوره توحيد ميسر مي‌‌شود.
    
    اسرار آسماني
    دوستي مردم
    مردي آمد نزد حضرت محمد (ص) و سوال كرد: يا رسول خدا، چه كنم تا مردم مرا دوست بدارند حضرت فرمودند‌: به مردم نيكي كن و چشم به اموال آنها نداشته باش و به آن طمع مكن تا تو را دوست بدارند.
    
    غيرت بيجا
    امام علي(ع) فرمودند: دوري كنيد از غيرت بي‌‌جا (سخت‌گيري‌هاي بيجا و متهم‌كردن همسر) زيرا اين كار، زن پاكدامن را به آلودگي گرايش مي‌دهد.
    وسائل الشيعه، جلد 4
    
    چشم‌پوشي از نامحرمان
    در سوره مباركه نور، مطلبي بيان شده كه جوان را از تخيلات منفي بازمي‌دارد، جامعه را به سعادت، رستگاري و شكوفايي راهنمايي مي‌‌كند و امنيتي در جامعه و درون فرد به وجود مي‌‌آورد كه چنين است: «اي محمد (ص) به مردان و زنان مومن بگو كه چشمان خويش را كنترل كنند و اندام خويش را حفظ كنند كه اين عالي‌ترين راه خودسازي است.»
    جواني پاك‌سيرت و عاقل مي‌‌گفت: همين يك آيه را مرتب تكرار كردم و به آن عمل نمودم. نتيجه‌اش را يافتم و خداوند بهترين همسر را به من هديه كرد.
    
    از موفقيت تعجب نكن
    امام صادق(ع) مي‌فرمايند: كسي كه صد آيه از هر جاي قرآن مجيد را بخواند و سپس هفت‌بار بگويد ياا... مشكلش حل مي‌شود، (چرا كه قرآن، شفا و رحمت براي مومنين است)
    مكارم‌الاخلاق، ص 420
    
    اوج به آسمان‌ها
    سوره حجر، آيه 87: اي محمد! سوره حمد( كه هفت آيه است و دو بار نازل شده) را به تو عطا كرديم و همچنين قرآن بزرگ به تو بخشيديم هنگامي كه اين سوره خوانده مي‌شود، انسان احساس مي‌كند كه به آسمان اوج مي‌گيرد و با فرشتگان همراه و يار مي‌شود و با هر كلامش، لحظه لحظه
     به خدا نزديك‌تر مي‌شود. خواندن سوره حمد بين انسان و گناه فاصله مي‌افكند. امام صادق(ع) فرمودند: شيطان چهاربار فرياد كشيد و ناله سر داد:
    1-‌ زماني كه سوره حمد نازل شد 2-‌ روزي كه از درگاه خداي جبار رانده شد 3-‌ هنگامي‌كه از بهشت به زمين تنزل يافت 4-‌ هنگام بعثت حضرت محمد (ص)
    نورالثقلين، جلد 1
    
    همنشيني با پنج نفر، ممنوع
    امام سجاد (ع) به فرزندشان فرمودند: با پنج شخص، دوست و همنشين مباش: 1-‌ دروغگو 2-‌ فاسق و گناهكار3- بخيل 4-‌ نادان و كم‌عقل 5-‌ قطع‌كننده رحم، چرا كه دروغگو مثل سرابي است كه دور را نزديك و نزديك را در نظرت دور، جلوه مي‌دهد. گناهكار تو را به لقمه‌ ناني يا كمتر از آن مي‌فروشد. بخيل تو را در سخت‌ترين نيازهايت ياري نمي‌كند.ژ نادان و كم‌عقل مي‌خواهد به تو سود برساند اما بر اثر حماقت به تو زيان مي‌رساند و در قرآن كريم از قطع كننده رحم به عنوان ملعون ياد شده است. 
    


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید . نظر يادتون نره دوست های گلم ، خوشحال ميشم اگه لطف كنين و برام نظر بذارين .
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان *عاشق خدا*و آدرس sookoot110.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.